Wielu Polaków (lub osób z podwójnym polsko-niemieckim obywatelstwem) zamieszkałych oraz zameldowanych na terenie Niemiec posiada samochody zarejestrowane w Polsce. Rejestracja auta oraz utrzymanie samochodu (ubezpieczenie) w Polsce jest o wiele tańsze niż w Niemczech, gdzie poza wysokimi kosztami ubezpieczenia samochodu należy zapłacić jeszcze podatek (Kfz-Steuer, który w Polsce płaci się w paliwie) oraz samochód musi przejść badanie techniczne (TÜV). Z tych powodów wielu posiadających zameldowanie w Niemczech i w Polsce decyduje się zarejestrować samochód tam, gdzie taniej, czyli w Polsce.
O ile na pierwszy rzut oka wydaje się to słuszne i korzystniejsze, o tyle pamiętać należy również o prawnym aspekcie takiego przedsięwzięcia. Skoro bowiem samochód zarejestrowany w Polsce używany jest przede wszystkim na drogach niemieckich trzeba by przyjrzeć się prawu niemieckiemu w tej kwestii. Wielu bowiem jeżdżących samochodami na polskich tablicach rejestracyjnych przeżyło już kontrole policyjne, które nie zawsze kończyły się dla zainteresowanych pomyślnie.
Prawo o dopuszczeniu do ruchu pojazdów zagranicznych
Ponieważ rejestracja pojazdu w Polsce równoznaczna jest z dopuszczeniem auta do ruchu drogowego, zastosowanie ma tu niemieckie rozporządzenie o "międzynarodowej komunikacji samochodowej" (Verordnung über internationalen Kraftfahrzeugverkehr). Co prawda weszło ono w życie 1. stycznia 1935 roku, ale z późniejszymi zmianami jest do dzisiaj obowiązującym prawem niemieckim. Paragraf 1. tego rozporządzenia stanowi, że do ruchu dopuszczane są tymczasowo (na okres do jednego roku) pojazdy wyposażone w międzynarodowe lub zagraniczne zaświadczenie o dopuszczeniu do ruchu za wyjątkiem przypadków, w których pojazd "przebywa regularnie" na terenie kraju. Wyrok landowego sądu bawarskiego z 28.10.1958 roku stanowi dodatkowo, że miejsce "regularnego przebywania" to takie, z którego podejmowana jest jazda samochodem. A zatem jeśli pojazd przebywa regularnie na terenie Niemiec i stąd wprowadzany jest on do ruchu drogowego, to miejscem jego regularnego przebywania są Niemcy, gdzie też musi być zarejestrowany i dopuszczony do ruchu.
A zatem jeśli miejscem regularnego przebywania pojazdu są Niemcy a pojazd zarejestrowany jest w Polsce, jest on według prawa niemieckiego traktowany jako niedopuszczony do ruchu.
A zatem poruszanie się takim pojazdem jest wykroczeniem przeciw prawu o ruchu drogowym, które mówi, że można poruszać się wyłącznie pojazdami dopuszczonymi do ruchu.
Usprawiedliwianie rejestracji w Polsce faktem, że właściciel posiada zameldowanie w Polsce jest tym samym niezasadne. Najważniejsze jest bowiem gdzie przebywa pojazd i skąd zostaje regularnie wprowadzany do ruchu w komunikacji drogowej.
A zatem jeśli miejscem regularnego przebywania pojazdu są Niemcy a pojazd zarejestrowany jest w Polsce, jest on według prawa niemieckiego traktowany jako niedopuszczony do ruchu.
A zatem poruszanie się takim pojazdem jest wykroczeniem przeciw prawu o ruchu drogowym, które mówi, że można poruszać się wyłącznie pojazdami dopuszczonymi do ruchu.
Usprawiedliwianie rejestracji w Polsce faktem, że właściciel posiada zameldowanie w Polsce jest tym samym niezasadne. Najważniejsze jest bowiem gdzie przebywa pojazd i skąd zostaje regularnie wprowadzany do ruchu w komunikacji drogowej.
Ubezpieczenie pojazdu
Pamiętać należy, że wszystkie firmy ubezpieczeniowe odmawiają ubezpieczenia pojazdu jeśli zarejestrowany jest on poza granicami kraju. Tak więc żaden polski ubezpieczyciel nie ubezpieczy auta zarejestrowanego w Niemczech ani żaden niemiecki takiego, który zarejestrowany jest w Polsce. Odpada zatem teoretyczna kombinacja: w Polsce zarejestrowany, ale w Niemczech ubezpieczony lub na odwrót. A miałoby to sens. Szczególnie w przypadkach kiedy dochodzi do szkód wypadkowych na terenie Niemiec pojazdu zarejestrowanego w Polsce. Bardzo często firmy ubezpieczeniowe robią problemy przy wypłacaniu szkód jeśli dowiodą (co nie jest takie trudne), że pojazd przebywał na stałe i poruszał się regularnie po drogach zagranicznych. Wtedy odmawiają one wypłacenia odszkodowania, gdyż ubezpieczający wykroczył przeciw warunkom umowy ubezpieczenia.
Prawo podatkowe (Kfz-Steuer)
Według ustawy o podatku od pojazdów mechanicznych (Kraftfahrzeugsteuergesetz) utrzymywanie zagranicznego pojazdu służącego do poruszania się po drogach publicznych podlega opodatkowaniu podatkiem od pojazdów (Kfz-Steuer). Co prawda prawodawca przewiduje tu wiele ulg i zwolnień, m.in. zapisane w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, lecz i tak nie mają one zastosowania w przypadku używania pojazdu niezgodnie z prawem. Niezgodność z prawem i wykroczenie przeciw niemu zachodzi według paragrafu 3 owej ustawy wtedy, gdy pojazd używany jest na publicznych drogach bez koniecznego dopuszczenia do ruchu (rejestracji). Według wyżej już wspomnianego rozporządzenia pojazdy zarejestrowane poza granicami Niemiec ale z miejscem "regularnego przebywania" w kraju nie posiadają przewidzianego prawem dopuszczenia do ruchu (polskia rejestracja jest tu według niemieckiego ustawodawcy niewystarczająca).
A więc niezarejestrowanie takiego używanego w Niemczech pojazdu w urzędzie niemieckim powoduje wykroczenie przeciw prawu. Konsekwencją może być wezwanie do zapłacenia podatku od pojazdu (Kfz-Steuer) wraz z ewentulną nadpłatą za okres przebywania pojazdu w Niemczech.
Dodatkowo należy wspomnieć, że według paragrafu 13 ustawy o podatku od pojazdów mechanicznych (Kraftfahrzeugsteuergesetz) zwolnieniu od podatku nie podlegają nawet te pojazdy, które zarejestrowane są poza krajem i nawet tylko tymczasowo używane są w Niemczech przez osoby z miejscem zamieszkania na terenie Niemiec. W takim przypadku ma się również do czynienia z wykroczeniem, którego konsekwencją jest zapłacenie należnego podatku.
Fazit
A więc nie wszystko, co na pierwszy rzut oka wydaje się tańsze, jest takim w ostatecznym rozrachunku. Jeśli bowiem w wyniku kontroli wyjdzie na jaw, iż pojazd zarejestrowany w Polsce używany jest od wielu lat przez osobę zamieszkałą na terenie Niemiec, interes ten może okazać się o wiele droższy niż uczciwe zarejestrowanie pojazdu od początku w miejscu zamieszkania i używania samochodu. Wybór - jak zwykle - należy do Ciebie. :-)
Dodatkowo należy wspomnieć, że według paragrafu 13 ustawy o podatku od pojazdów mechanicznych (Kraftfahrzeugsteuergesetz) zwolnieniu od podatku nie podlegają nawet te pojazdy, które zarejestrowane są poza krajem i nawet tylko tymczasowo używane są w Niemczech przez osoby z miejscem zamieszkania na terenie Niemiec. W takim przypadku ma się również do czynienia z wykroczeniem, którego konsekwencją jest zapłacenie należnego podatku.
Fazit
A więc nie wszystko, co na pierwszy rzut oka wydaje się tańsze, jest takim w ostatecznym rozrachunku. Jeśli bowiem w wyniku kontroli wyjdzie na jaw, iż pojazd zarejestrowany w Polsce używany jest od wielu lat przez osobę zamieszkałą na terenie Niemiec, interes ten może okazać się o wiele droższy niż uczciwe zarejestrowanie pojazdu od początku w miejscu zamieszkania i używania samochodu. Wybór - jak zwykle - należy do Ciebie. :-)
źródło: www.sozpol.eu
A co w przypadku:
OdpowiedzUsuńa) zameldowanie w niemczech i w polsce
b) zarejestrowanie samochodu w polsce
c) opłacenie podatku KFZ-steuer w niemczech (na polska rejestracja) ?
GrJ dla wiadomości Twojej:
OdpowiedzUsuńad a
Obowiązuje regulacja 185 dni tzn tam gdzie przebywasz powyżej 185 dni w roku powinieneś mieć samochód, niestety nie przewidziano co w przypadku gdy w żadnym z krajów nie ma to zastosowania np delegacja w trzecim kraju na miesiąc.
ad b
nie podlegasz pod Steuerhinterziehung czyli wymigiwanie się od podatku jeśli samochód nie będzie ciągle przebywał na terenie niemiec przez okres większy niż pół roku oraz nie będzie Twoją własnością (mama, tata, brat, siostra)
ad c
prawo niemieckie reguluje opłacenie KFZ-steuer, nalerzy zapytać o to w najbliższym Finanzamt
Pozdrawiam
GrJ miał chyba na myśli wszystkie te 3 podpunkty zaistniałe jednoczeście, co wtedy? Czy jest to zgodne z prawem?
OdpowiedzUsuńJeżeli chodzi o rejestrację to warto kupowac samochody z małym silnikiem, szczególnie francuskie samochody tu pasują. Dodatkowo wystarczy wejść do sklepu https://tylnabelka.pl/regeneracja-tylnej-belki/peugeot/ żeby zobaczyć, że utrzymanie takiego samochodu to także niewielki koszt.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńJa już kupiłem samochód, który był zarejestrowany w Polsce więc nie miałem problemu z rejestracją. Dodatkowo wyszukałem sobie najtańsze ubezpieczenie OC https://kioskpolis.pl/jak-znalezc-najtansze-ubezpieczenie-oc/ i już praktycznie cała dokumentacja była kompletna.
OdpowiedzUsuń,
OdpowiedzUsuńJa też spotkałem się z takim kalkulatorem OC i AC https://cuk.pl/samochod/kalkulator_oc_i_ac , dzięki któremu można sobie porównać oferty różnych firm ubezpieczeniowych, żeby móc wybrać jak najlepszą cenowo opcję. Sam jeszcze nie miałem okazji skorzystać, mam jeszcze trochę czasu do końca ubezpieczenia. Ale wiele osób chwali, że faktycznie można znaleźć sporo tańszą ofertę.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.
OdpowiedzUsuńNa dobrą sprawę to nie są wcale ciężkie sprawy, ale trzeba je dobrze rozplanować. Myślę, że o samym ubezpieczeniu to warto jest poczytać na http://kompleksowaochrona.pl/ i jestem zdania, że ogólnie tematyka ubezpieczeń jest bardzo ciekawa.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Świetny artykuł.
OdpowiedzUsuńZ tego co się orientuję to na dzień dzisiejszy już nie ma takich problemów jeśli chodzi o samą rejestrację auta z zagranicy. Bardzo ważne jest aby również nabyć dobre ubezpieczenie OC, które jest w końcu dość ważne. Najlepiej jest skorzystać z porównywarki ubezpieczeń https://kioskpolis.pl/ więc moim zdaniem jeśli nie chcemy przepłacać za OC to warto z tego rozwiązania skorzystać.
OdpowiedzUsuńOczywistym jest, że posiadanie ubezpieczenia na pojazd jest ważnym aspektem i nigdy tego nie powinno się podważać. Ja również bardzo chwalę sobie dobre ubezpieczenie na życie https://cuk.pl/ubezpieczenia/zycie-i-zdrowie/na-zycie gdyż to właśnie ono może mieć wpływ na jego przebieg.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuńNaprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńNaprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńW sumie ja się dokładnie na tym nie znam i muszę przyznać, że jeszcze nie miałem nigdy okazji aby sprawdzać auto z zagranicy. Jestem zdania, że zanim jednak kupimy auto u nas w kraju to warto je dokładnie sprawdzić. W takim przypadku jak napisano w https://kioskpolis.pl/gdzie-sprawdzic-samochod-przed-kupnem/ warto jest znać miejsca gdzie takich sprawdzeń możemy dokonać.
OdpowiedzUsuńW moim przypadku zawsze zakup auta odbywał się w Polsce i raczej tak zostanie. Myślę, że również bardzo fajnie na stronie http://faktykaliskie.pl/wiadomosci/ciekawostki/kolor-samochodu-auta-o-jakich-barwach-sa-najchetniej-wybierane,1205.html opisano jaki kolor samochodu może być najlepszy dla nas i jaki jest najczęściej wybierany.
OdpowiedzUsuńJa zawsze kupowałem samochód w naszym kraju i dla mnie bardzo ważną sprawą jest to, aby moje auto było sprawne. Jestem zdania, że na pewno fajnie jest mieć przy sobie kontakt do pomocy drogowej http://drogowipomocnicy.pl/ dzięki której bez najmniejszego problemu uda nam się zjechać z miejsca awarii.
OdpowiedzUsuńW sumie nigdy się nad tym nie zastanawiałam i dla mnie bardzo ważną sprawą jest to, aby przede wszystkim moje auto było sprawne. Jeśli podczas podróży coś się wydarzy to wiem, że pomoc drogowa https://pomoc-drogowa-katowice.pl/ na pewno nie zostawi mnie samej.
OdpowiedzUsuńW sumie rejestracja pojazdu jest niezwykle ważna ale moim zdaniem jeśli chodzi o sprawy bezpieczeństwa to fajnie jest mieć również numer do pomocy drogowej. Ja zawsze w takich sytuacjach kontaktuję się z https://pomocdrogowagdansk.pl/ i wiem, że to jest najlepsze rozwiązanie.
OdpowiedzUsuńOgólnie kiedy chodzi o samą kwestię jeżdżenia autem to ja również bardzo chętnie to robię. Jestem przekonana, że właśnie na trasie to pomoc drogowa https://jarex24.pl/ jest ważną służbą i na pewno warto jest mieć do niej zawsze jakiś kontakt.
OdpowiedzUsuńAkurat ja także nad takimi rzeczami za bardzo się nie zastanawiałem, ale faktycznie samo korzystanie z zaufanej pomocy drogowej jest bardzo ważne. Myślę, że jak coś to specjaliści z https://kuta-autoserwis.pl/ zawsze są skłonni przyjechać bardzo szybko.
OdpowiedzUsuńDokładnie sam fakt posiadania samochodu dziś raczej nie jest niczym dziwnym i ja jeszcze chcę dodać, ze również bardzo ważną sprawą jest to aby mieć wiedzę jak sobie dać radę w nagłej sytuacji awaryjnej. ja w takich momentach zawsze dzwonię po pomoc drogową https://pomocdrogowagdansk.pl/ i moim zdaniem jest to najlepsze możliwe rozwiązanie.
OdpowiedzUsuńKorzystałem z usług https://zakrzewski-holowanie.pl/ po tym, jak mój samochód uległ awarii. Ich ekipa była u mnie w mgnieniu oka, a ich profesjonalne podejście i efektywność były niesamowite. Zadbali o to, aby mój samochód został bezpiecznie odholowany, a cała usługa była wykonana z najwyższą starannością.
OdpowiedzUsuńNikt nie planuje awarii samochodu, ale warto mieć zapisany w telefonie zaufany kontakt do firmy pomocy drogowej. Firma dostępna pod adresem https://glinski-hol.pl/ oferuje całodobową pomoc drogową, co jest niezwykle cenne, zwłaszcza podczas długich podróży. Ich szybka reakcja i profesjonalne podejście mogą znacząco zmniejszyć czas oczekiwania na pomoc.
OdpowiedzUsuń