środa, 28 lipca 2010

Bezpieczna jazda po Niemczech

Polacy często mają problemy z niemieckimi przepisami ruchu drogowego. Wydawałoby się, że są one podobne, a jednak są pewne różnice, na które warto zwrócić uwagę.

Różnice zaczynają się już w obowiązkowym wyposażeniu samochodu. W Polsce obowiązkowa jest gaśnica, a w Niemczech  apteczka. To wszystko jest uregulowane przez międzynarodowe przepisy tzw. Konwencji Wiedeńskiej, która mówi, że samochody poruszające się za granicą muszą spełniać wymogi przepisów kraju, z którego pochodzą - tłumaczy komisarz Harald Stips z dyrekcji policji w Anklam. Oznacza to, że polski samochód w Niemczech nie musi mieć apteczki, a niemiecki samochód w Polsce nie musi być wyposażony w gaśnicę. Poza tym obowiązują wszystkie przepisy ruchu drogowego w Niemczech.

W dzień na światłach, czy bez?

W Polsce obowiązuje całodzienny nakaz używania świateł. Natomiast w Niemczech nie ma takiego obowiązku. Oznacza to, że można używać świateł albo nie. Jazda na światłach obowiązuje jedynie przy złej widoczności, we mgle i w czasie ulewy.

Dopuszczalne prędkości

Dopuszczalne prędkości są podobne, niemniej jednak i tu są małe różnice. Samochody osobowe na terenie zabudowanym 50 km/h, poza - 100 km/h. Ciężarowe o nacisku na oś od 3,5 do 7,5 tony, poza terenem zabudowanym 80 km/h, a powyżej 7,5 tony - 60 km/h. Na autostradach i drogach szybkiego ruchu dla samochodów do 3,5 tony nie ma ograniczenia prędkości, chociaż prędkość zalecana wynosi 130 km/h. Samochody od 3,5 do 7,5 tony do 80 km/h, a powyżej 7,5 tony - 60km/h. Niektóre pojazdy jak np. autobusy mogą rozwijać prędkość do 100 km/h.

Autostrady i szybka jazda

W Polsce nie ma zbyt wielu autostrad i gdy tylko polski kierowca znajdzie się w Niemczech, często wykorzystuje okazję do bardzo szybkiej jazdy - twierdzi komisarz Harald Stips. Przypomina, że na niemieckich autostradach obowiązują bardzo sztywne regulacje. Przede wszystkim na autostradzie nie wolno zawracać. - "Jeśli trzeba zawrócić, to należy to zrobić na najbliższym zjeździe" - podkreśla policjant. Zakazane jest również wyprzedzanie z prawej strony. Tzn. można wyprzedzać, ale wyłącznie z lewej strony.

Awaria pojazdu

W razie awarii można zatrzymać się na pasie technicznym. Należy wówczas włączyć światła awaryjne i ustawić trójkąt ostrzegawczy w odległości ok. 100 m od pojazdu. Pasażerowie powinni opuścić pojazd i stać na poboczu. Przez telefon można powiadomić ADAC i w ten sposób wezwać pomoc drogową.

Kontrola drogowa

Jeśli polski kierowca zostanie zatrzymany do kontroli powinien przede wszystkim okazać wszystkie wymagane dokumenty, zarówno pojazdu jak i kierującego, a więc dowód rejestracyjny, prawo jazdy i dowód osobisty. Cała reszta zostanie ustalona podczas rozmowy.

Z "zieloną kartą" czy bez?

Czy trzeba mieć przy sobie tzw. zieloną kartę? Polskie towarzystwa ubezpieczeniowe niechętnie ją wydają twierdząc, że takie są przepisy w UE. Nie jest to obowiązkowe, ale nie jest źle, jeśli ma się zieloną kartę przy sobie, bo to ułatwia wymianę informacji w razie wypadku - twierdzi komisarz Stips. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe wymagają bowiem podania danych z ubezpieczenia zaraz po zaistnieniu wypadku. Dlatego za granicą lepiej jest mieć ją przy sobie.

Zbigniew Plesner / Monika Lemper
źródło: Deutsche Welle

6 komentarzy:

  1. W sumie nie ma to znaczenia czy jest to jazda w Niemczech czy w Polsce bardzo ważnym aspektem jest bezpieczna jazda i każdy z nas powinien się do tego stosować. Ja również cenię sobie fakt, ze można znaleźć najtańsze ubezpieczenie OC https://kioskpolis.pl/jak-znalezc-najtansze-ubezpieczenie-oc/ jeżeli oczywiście chwilę czasu poświecimy na tą czynność.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy w Polsce czy zagranicą zawsze trzeba stosować się do przepisów a nie na przykład wyprzedzać prawym pasem. Tylko w tych sytuacjach https://www.mfind.pl/akademia/dla-kierowcow/wyprzedzanie-z-prawej-strony-kiedy-mozna-wyprzedzac-prawym-pasem/ jest to możliwe, poza tym NIE WOLNO. Szkoda że nie wszyscy to wiedzą

    OdpowiedzUsuń
  3. Czasami nawet najbardziej bezpieczna jazda nie będzie w stanie uchronić nas od awarii pojazdu i warto wiedzieć co robić w takiej sytuacji. Ja czytałem niedawno w artykule https://nietraceglowy.pl/profesjonalna-pomoc-drogowa-podstawowe-informacje/ jak właśnie wygląda kwestia profesjonalnej pomocy drogowej w takich momentach.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak dla mnie dość istotną sprawą jest, iż jeśli chcę jeździć bezpiecznie to muszę mieć przy sobie numer do pomocy drogowej. Jak auto mi się niedawno zepsuło na trasie to wiedziałam aby dzwonić po pomoc drogową z http://www.pomocdrogowapoznan.pl/ która pojawiła się błyskawicznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja również całkiem sporo jeżdżę samochodem i właśnie dlatego wiem, że warto jest zawsze mieć przy sobie kontakt do pomocy drogowej. Ja najczęściej korzystam z usług https://lawety.w.poznaniu.pl/ gdyż to do nich mam największe zaufanie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Gdy mój samochód nagle odmówił posłuszeństwa na drodze pod Lublinem, to właśnie https://www.pomocdrogowalublin.pl/ przyszedł mi z pomocą. Ich zespół okazał się być nie tylko błyskawiczny w działaniu, ale także bardzo pomocny w radzeniu sobie z moim problemem. Dziękuję za wsparcie i polecam każdemu kierowcy w potrzebie!

    OdpowiedzUsuń